LIVSSTIL

Standard

Det er ikke mit mål at du skal have en bestemt livsstil, men at du overvejer hvorvidt den du har stemmer overens med dine livserfaringer og matcher hvad du i virkelighed i hemmelighed drømmer om!

Ofte har jeg oplevet at når talen falder på livsstil, så har mange af dem jeg har talt med betragtet det som noget andre går op i og at ”de” andres dyre vaner f.eks. store biler og huse, mode tøj og eksotiske rejser derfor er det ikke noget for dem, for de bliver jo ikke lykkeligere af det eller de kan jo ikke tage det med sig herfra som de tørt konstatere!

Jeg har altid været nysgerrig og underet mig over hvorfor mennesker ser så forskelligt på verden som vi tilsyneladende gør!

I min optik starter det hele med at forstå, at det er vores Mindset som er lig med ”opdragelsen af underbevidstheden” gennem opvæksten af vores holdninger og vores beslutninger om os selv, livet og andre mennesker, som definerer vores adfærd og som bliver Generalen i vores liv. Det herfra vores helt bestemte ”oplevelse” af livet finder sted, f.eks hvilken livsstil vi senere i livet tilegner os. Hvilken uddannelse og job vi vælger. Hvor mange penge vi må tjene – hvilken bil vi køber og hvilket tøj vi vælger at gå i. Alt sammen pre-designet af vores indtryk og programmeringer fra opvæksten.

Dybt i vores underbevidsthed er vi blevet designet til at følge disse ”regler” pr. automatik – eller pr. autopilot som det kaldes. Vores underbevidsthed ser det som sin fornemste opgave at undgå at blive udsat for ubehagelige og smertefulde oplevelser igen og den bliver ekspert i at sno sig uden om og kalde følelserne og oplevelserne alt muligt andet end det er.

Ofte har vi ikke senere i livet bevidst fået korrigeret for disse tidlige programmeringer og vi kan ikke forstå vores daglige kampe for at være glade, tjene penge nok, have en værdig livsstil og vi oplever måske endda at vi aldrig opnår vores mål i livet. En del af svart ligger i vores ”opdragelse af underbevidstheden,” af vores sind tidligt i livet.

Det vi går og tror om os selv er ofte det vi har adopteret fra omgivelsernes opfattelse af os. Det videreføre vi i dag og tror på det som virkeligheden om os! Eller vi konstruerer en tilpasset adfærd og virkelighed så livet bliver mindst mulig smertefuld. Det spændende er hvem kunne du i virkeligheden være, hvis du ikke var styret af det?

Det betyder faktisk at vi dagligt er i krig! En krig mellem underbevidstheden og vores nutidige erfaringer. Kort fortalt så gentager vi helt bogstaveligt oplevelser og adfærd fra opvæksten skræmmende præcist som de ud spillede sig i fortiden.

fortids sindet og nutids sindet er ofte på ingen måde enige om hvordan virkeligheden er eller skal være i fremtiden og denne indre krig, er på alle måder opslidende og trættende og at kalde det for den indre terrorist er ikke helt forkert, fordi den ødelægger så meget!

Er det farligt at tage initiativ? Er det svært at kontakte fremmede? Må du ikke få succes? Penge er noget grimt at tjene for mange af? Du må ikke være for synlig? Rige mennesker er onde, griske eller overfladiske? Bare for lige at nævne nogle stykker.

Så undre det dig at dine livsdrømme ikke går i opfyldelse, at du igen og igen møder de samme temaer, det kan være i form af umulige kærester, eller chefer, så er det i denne krig du finder svaret!

Jeg vil påstå at alle har en eller flere indre dialoger kørende, som taler for og imod de valg vi hele tiden står over for! Vi er ofte meget hårde ved os selv og skælder ud over vores manglende succes, det betyder at underbevidstheden skaber et forsvar, en mur omkring sig, for at beskytte de oprindelige programmer. Underbevidstheden har ligeledes til opgave at sikre sig mod at blive inficeret af nye ”tåbelige” ideer!

Den gør kun det den er overbevist om er til dens fordel – læs, dét som den har trænet som ”den naturlige og sikre adfærd” i alle de forskellige scenarier som vi kommer ud for i livet.

Kan vi overhovedet håbe på forandringer til det bedre?

Opgaven er at blive rigtig gode venner med underbevidstheden – jeg har f.eks. givet min et navn – AiryFairy – som jeg så taler med om det den ikke synes er god ide at jeg går i gang med.

Når jeg så har beroliget den med at jeg nok skal passe på den, og gå forsigtigt frem, så slapper den mere af og vi kan sammen begive os ind i gul eller de rød zoner af komfortzonerne og begynde at øve os!

Eksempel: ”Nå AiryFairy, jeg vil rigtig gerne lære at stå op i forsamlinger og holde foredrag, hvorfor er det lige du ikke synes det er en god ide?” AiryFairy: ”det er farligt fordi når du blev hørt i skolen grinede de andre af dig og det gjorde rigtigt ondt.” Mig: ”det kan jeg sørme godt forstå ikke var rart. Men det er længe siden, og nu er jeg blevet voksen og har lært noget nyt som jeg rigtig gerne vil fortælle andre om, så kan vi ikke aftale at du nu giver mig lov til at holde foredrag uden at jeg bliver alt for nervøs og bange, hvis jeg så til gengæld trøster og hjælper dig med det der gjorde så ondt den gang?”

Meget kort version af hvordan det kan foregå, jeg vil dog altid anbefale lige at finde en mentor som kan støtte dig i starten af denne proces så den bliver så korrekt udført som muligt!

Kodeordet her er gentagelser, masser af gentagelser af det ”farlige.” Fordi for hver gentagelse du praktiserer, betyder det at der bliver spist lidt af den gamle frygt og derfor bliver det så lettere og lettere at gøre det nye som vi hellere vil!

Forstil dig at du som baby holdt helt op med at øve dig i at gå fordi du faldt de første mange gange! Eller hvad med da du skulle lære at cykle? Selvom du væltede så satte du dig alligevel op på cyklen igen, fordi du ville lære at cykle og pludselig så kunne du uden at tænke over det!

Denne vilje til at lære nyt, lysten til at forandre sig eller at være nysgerrig slukkes desværre for mange i opvæksten og erstattes af et slags overlevelses mode, som medvirker til at vi kun lige akkurat klare os igennem dagene, så længe vi følger alle underbevidsthedens regler. Mange opdager aldrig at de er i overlevelses mode, typisk fordi for dem er livet noget der sker dem. Mens andre opdager at livet er det de får til at ske og at de selv aktivt kan ændre tingenes tilstand!

Er vi i overlevelses mode betyder det faktisk at vi stagnerer i vores potentielle udviklingsproces og vores utilfredshed med os selv og livet øges gradvis. Vi begynder at blive sure på chefen – kæresten – livet, da det er nemmest at smide smerten videre ude af vores eget system og give de andre skylden for vores indre elendighed! Eller vi har resigneret og tror ikke på der er mere til os end det vi har lige foran os og hvad der bliver givet os!

Den gode nyhed er, at det hverken er særlig farligt eller svært at ændre sine gamle og dårlige/skadelige vaner – det kræver naturligvis viljen til at turde, tilliden til en mentor og effektive redskaber til at kunne gøre det, men så er vejen også banet!

DU er den, der fra i dag af, er instruktøren af dit liv og du kan vælge lige præcis den livsstil som fylder dig med størst mulig frihed og glæde, til at leve et liv i overflod på alle planer.

Så begynd nu med et bevidst valg om at fra NU af så gør du det der skal til for at ændre på de udfordringer du nu måtte have, så du opnår den livsstil du virkelig ønsker dig!

Jeg ønsker dig en rigtig god og frugtbar proces!

About Steen Krarup

Jeg elsker at observere og skrive - så hvorfor ikke kombinerer det! Her kan du læse om alt muligt og måske u muligt, fra mit hverdags liv som menneske på Østerbro i København, du vil blive inviteret med på mine jobs som jeg elsker og som er blevet min livsstil. Livet er sjælens laboratorium derfor navnet SOUL LAB...!

Skriv en kommentar